1997
96’ (25 fps) / 1.85:1

ΠΡΟΣΤΑΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

PROSTATIS EKOGENIAS /

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:
Νίκος Περάκης
ΣΕΝΑΡΙΟ:
Νίκος Περάκης
ΠΡΟΣΤΑΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ poster

Μετά την μέτρια υποδοχή του ΒΙΟS+πολιτεία έφυγα για τρίτη φορά από την Ελλάδα κι έπιασα πάλι την τέχνη που είχα μάθει, που λέει κι η παροιμία, αφού οι Ελληνικές ταινίες, μη έχοντας καμία τύχη στους κινηματογράφους πήγαιναν ή μόνο στα φεστιβάλ ή απευθείας στα ράφια των video club. Η ύφεση είχε αρχίσει την δεύτερη πενταετία του 80, με πτώση στον ετήσιο μέσο όρο εισιτηρίων από 22 εκ. στα 6εκ. την πρώτη πενταετία του 90. H μικρή αλλά αισθητή άνοδος που άρχισε το 96 με την εμφάνιση των πρώτων cineplex, συνέπεσε με την κόπωση μου από τα πολλά ταξίδια για τις παραγωγές που δούλευα, ή τα συχνά ΑΤΗ-ΜUC-BER-ΑΤΗ για να βλέπω τον γιο μου Κωστή που γεννήθηκε το 94. Γι αυτό και ο τίτλος της ταινίας, είναι μάλλον εμπνευσμένος από τις ενοχές μου.

Βιώνοντας την άμεση σύγκριση με τον Γερμανικό ορθολογισμό, η χώρα των Ελλήνων –Griechenland- έμοιαζε χώρα εξωτική, τουλάχιστον αυτή την εντύπωση μου προκαλούσαν τα δελτία ειδήσεων των πολλών ιδιωτικών καναλιών και τα πρωτοσέλιδα του ημερήσιου τύπου. H λέξη lifestyle δεν σήμαινε πλέον κάποιο τρόπο ζωής, αλλά μια συγκεκριμένη επιδεικτικά πολυτελή διαβίωση που προπαγάνδιζε μια τάξη νεόπλουτων επιχειρηματιών και επαγγελματιών συμπεριλαμβανόμενων και των πολιτικών. Παράλληλα και αναπόφευκτα παρακολουθούσα από τον τύπο τα «success stories» ανθρώπων των οποίων το θράσος οφειλόταν μόνο στην βραχεία μνήμη της κοινωνίας, την ανομία και την ανοχή της δικαιοσύνης. Έτσι βρέθηκα με ένα θέμα που θα με απασχολούσε την επόμενη δεκαετία και τον χαρακτήρα του Σωτήρη Μάντρακα* που θα γινόταν ο αντίπαλος των νέων και αφελών ηρώων μου. Τα υπόλοιπα ήταν περιγραφή μιας κοινωνικής και πολιτικής καθημερινότητας και όχι προϊόν μεταφυσικής διορατικότητας ή προφητείας, που μου προσάπτουν διάφοροι για να δικαιολογήσουν τις δικές τους αμβλυμένες προσλαμβάνουσες. Άλλα «απροσδόκητα» που συνέβαιναν μετά τις ταινίες, ήταν από πριν δρομολογημένα ή αναπόφευκτες συνέπειες όσων είχαν προηγηθεί. 

* Μαντρακάς ή ματρακάς: βαρύ σφυρί που χρησιμοποιούν οι λιθοξόοι. Μαντρακά φωνάζαμε παιδιά κι ένα τεράστιο σαράβαλο βυτιοφόρο που κατάβρεχε το λατομείο που παίζαμε –το καλοκαίρι κι εμάς.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Ο αδιόριστος δημοδιδάσκαλος και επίδοξου συγγραφέας Αλέξανδρος Κοντός, αναλαμβάνει την επιμέλεια αυτοβιογραφίας της κάποτε δημοφιλούς ελαφρολαϊκής καλλιτέχνιδας Καλυψώς, σύζυγο σε δεύτερο γάμο του μεγαλοεπιχειρηματία-εργολάβου και ιδιοκτήτη του HELLAS TV Σωτήρη Μάνδρακα.

Το υλικό που εμπιστεύεται η Καλυψώ στον Αλέξανδρο προς μελέτη και το οποίο περιλαμβάνει κασέτες, φωτογραφίες, αποκόμματα, ποιήματα και άλλα για τον κοινωνικό ιστό διαβρωτικά ντοκουμέντα, πέφτει σε άγνωστα χέρια και ο Αλέξανδρος θύμα μιας εφιαλτικής σκευωρίας. Μεταξύ άλλων πιο ελαφρών αδικημάτων όπως διάρρηξη, κλοπή, αντίσταση κατά της αρχής και φθορά ξένης ιδιοκτησίας, κατηγορείται για εκβιασμό, απαγωγή, βιασμό και στέρηση της ελευθερίας της Μυρτώς, μοναχοκόρης της Καλυψώς και θετής του Μάνδρακα, καθώς και Miss Hellas TV 97.

Τα έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΕ –συνεπή στο κοινωνικό τους λειτούργημα- προσπαθούν να ρίξουν φως στην καταχθόνια αυτή ραδιουργία, η οποία για αρκετές μέρες μονοπωλεί το ενδιαφέρον του έθνους και καταλήγει στην σύλληψη του Αλέξανδρου, ο οποίος θα θεωρηθεί και ύποπτος για τον θανάσιμο τραυματισμό του ανακριτή Σωκράτη Λειβαδινού, στον οποίο είχε ανατεθεί η διαλεύκανση της υπόθεσης.

ΔΙΑΝΟΜΗ ΡΟΛΩΝ+ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

ΔΙΑΝΟΜΗ

Αλέξανδρος Μακρής
Ρένος Χαραλαμπίδης
Καλυψώ Μάνδρακα
Κατερίνα Γιατζόγλου
Σωκράτης Λειβαδινός, ανακριτής
Άλκης Παναγιωτίδης
Κατερίνα Μπαλτά, δικηγόρος
Κασσάνδρα Βογιατζή
Μυρτώ Μάνδρακα
Ναταλία Παπαϊωάννου
Σάββας
Τάκης Σπυριδάκης
αστυνομικός Α
Ανδρέας Νάτσιος
Στέλλα ή Τζούλια
Μάγκυ Χαραλαμπίδου
Δήμου, ρεπόρτερ AGORA
Κωνσταντίνα Μιχαήλ
Παπαλεβίζος
Γιώργος Κοτανίδης
Θανάσης
Γιώργος Καυγαλάκης
Μάνδρακας
Εύρης Παπανικόλας
εκπρόσωπος τύπου Γ.Α.Δ.Α.
Γιάννης Μποσταντζόγλου
Τεό Καλαποθάκης
Γιώργος Μαρίνος
Αργυρώ Κοντού
Ντίνα Κώνστα
μπαργούμαν
Αγλαϊα Παππά
Μανόλης
Αλέκος Συσσωβίτης
αρχιμανδρίτης Ιλαρίων
Τζίμης Πανούσης
θείος ταξίτζης
Αντώνης Σαμαράς
ανιψιός ταξίτζης
Σύλλας Σεραφείμ
Βασίλης Βασιλικός
Βασίλης Βασιλικός
αστρολόγος Μαρλαφέκας
Γιάννης Χατζηγιάννης
παρουσιαστής HELLAS TV
Χρήστος Χωμενίδης
στελέχη Γ.Α.Δ.Α.
Στέλιος Κούσης, Μάριος Σπηλιόπουλος
προσκεκλημένοι συγγραφείς
Αντωνία Κουντούρη, Αμαλία Κουντούρη
αστυνομικός Β
Δημήτρης Λιόλιος
σωματοφύλακας Μάνδρακα
Μπάμπης Καϊάφας
γκαρσόνι πατσατζίδικου
Αντώνης Πάλλης
κυρία Καίτη
Κατερίνα Τζαμαρά
τραυματιοφορείς
Κώστας Λαμπρόπουλος, Αλέκος Λαμπρίδης
βοηθοί Παπαλεβίζου
Βασίλης Κοσμόπουλος, Joanna Zompolas
παρουσιαστής ΑGORA
Γιώργος Λοβέρδος
ρεπόρτερ AGORA
Κωνσταντίνος Λαβράνος
θαυμαστής Miss Hellas TV
Γιώργος Δρακούδης
πορτιέρης «Νέα Costa Rica»
Άκης Δεσποτόπουλος
υπεύθυνος μπαρ
Μάριος Κουτσουρέλης
ταμίας μπαρ
Κώστας Σουλακέλης
μπρατσωμένος μπαρ
Θανάσης Χαρέμης
παρουσιάστρια MAGMUM TV
Δήμητρα Φουντούκη
Αθηνά, πρώην σύζυγος Μάνδρακα
Μαρία Μαβίλη
Αmal Shoueri, σύζυγος Μάνδρακα
Φρόσω Ράλλη
γείτονας
Χρήστος Πέζος
καφετζής AGORA
Γιώργος Τσεμπερόπουλος
αστυνομικοί
Χρήστος Λιακόπουλος, Οδυσσεας Λάππας, Αργύρης Μπάκας
γυναίκα με μπουγάδα
Νατάσα Μακρυνικόλα
προϊσταμένη LOUTROCLEANERS
Μαρσέλ Χριστοπούλου
ρεπόρτερ στο Λουτράκι
Γιώτα Γεωργίου
καμεραμάν AGORA
Ανδρέας Σεφερλής
ρεπόρτερ MAGNUM, αίθουσα τύπου
Νίκος Σταυρόπουλος
ρεπόρτερ Κανάλι7
Γιώργος Σκοπετέας
ρεπόρτερ ΗELLAS TV
Κατερίνα Ηλιάδη
σκηνοθέτης video clip
Ντένης Ηλιάδης
καμεραμάν video clip
Σπύρος Πάγωνης
stylist video clip
Aμάντα Λιβανού
παραγωγός video clip
Δήμητρα Αράπογλου
πολιτικός στο trash show
Θανάσης Τσεκούρας
τρανσέξουαλ στο trash show
Βανέσσα Ζουγανέλη
προσκεκλημένοι στο trash show
Mάξιμος Καρράς, Σαμάνθα, Ηelen
Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο
Μαρία Παπιδάκη, Γιάννης Ρούσης, Ανδρέας Τύρος, Απόστολος Ιωαννίδης, Διονύσης Μαρτινέγκος
ρεσεψιονίστ
Μαρία Μαβίλη
ασφαλίτης
Βαγγέλης Παπαδόπουλος
επιβάτης Mercedes
Mαρίνος Αθανασόπουλος
χορευτές θωρηκτού «Αβέρωφ»
Μιχάλης Παππάς, Άρης Καραμάνης, Νίκη Hews, Tracy Kimberly, Fiona Lake

ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

σενάριο+σκηνοθεσία
Νίκος Περάκης
παραγωγός
Βασίλης Κατσούφης
εντολοδόχος παραγωγός
Διονύσης Σαμιώτης
εκτέλεση παραγωγής
Κώστας Λαμπρόπουλος
διεύθυνση φωτογραφίας
Πλάτων Ανδρονίδης
μουσική
Νίκος Μαμαγκάκης
μοντάζ
Γιώργος Μαυροψαρίδης
διεύθυνση παραγωγής
Νίκος Λαμπρόπουλος
βοηθός διευθυντή παραγωγής
Πόπη Μέλλιου, Ανδρέας Σεφερλής
βοηθός σκηνοθέτης
Δημήτρης Ινδαρές
βοηθός σκηνοθέτη
Βανέσσα Ζουγανέλη
σκηνικά
Δάφνη Καλογιάννη
κοστούμια
Μαρία Κοντοδήμα, Νταίζη Κουράση
οπτικά εφέ
Λουκάς Παλαιτσάκης
make up
Μαρούλα Βασιλειάδου
συνεργάτες makeup
Κατερίνα Βαρθαλίτου, Βίκη Χαβλιώτη
hair styling
Γιώργος Δουδέσης
κομμωτές
Νίκος Χριστοδουλάκης, Μπία Ασημακοπούλου
ήχος
Μαρίνος Αθανασόπουλος , Βασίλης Κυριακόπουλος
boom man
Γιώργος Παπαγεωργίου
μίξη μουσικής
Ζαφείρης Κοντογιώργης
χορογραφία
Anna Mayers
μιξάζ
Κώστας Βαρυμπομπιώτης
σκριπτ
Αλέκος Λαμπρίδης
τεχνικός εικόνας
Αρέτ Χατσατουριάν
casting
Μάξιμος Καρράς
Α βοηθός οπερατέρ
Χρήστος Καραμάνης
Β βοηθός οπερατέρ
Claudio Bolivar
τεκμηρίωση
Αλέξης Ιωσηφίδης
2η κάμερα
Διονύσης Ευθυμιόπουλος
ηλεκτρολόγοι φωτιστές
Δημήτρης Δημόπουλος, Σάκης Κιούσης
ηλεκτρολόγος
Κώστας Παπαζώης
μακενίστας
Κώστας Καγιούλης
βοηθοί μοντέρ
Θανάσης Χαρέμης
χειριστής video
Νίκος Λιακόπουλος
φωτογράφος πλατό
Πόπη Μέλλιου
εκτέλεση σκηνικών
Νίκος Μπίκος
κατασκευαστές
Γιώργος Τάσης, Μίλτος Χερίδης
φροντιστής
Κώστας Σουλάκελης, Νίκος Ρένεσης
πυροτεχνουργός
Μιχάλης Σαμιώτης
ειδικά εφέ
Γιώργος Κοσμάς
βοηθός σκηνογράφου
Θάνος Μαραγκάκης
βοηθός ενδυματολόγου
Ηλέκτρα Μπάδα
διευθυντής πλατό
Πάρις Καραγιώργος
γραφίστρια
Δήμητρα Παναγιωτοπούλου
βοηθός παραγωγής
Λάμπρος Αποστόλου
οπτικά εφφέ
Τζίνα Κατρίτση , Νίκος Κύρκος
τίτλοι και γραφισμός
Μάνος Χαμηλάκης
telecine
Απόστολος Αρχοντάς
οδηγός
Γιώργος Τσιάρας
οργάνωση post production
Μαρίνα Στυλιανού
συντονισμός post production
Kλειώ Γκούμα, Άντζελα Δαμάσκου
δημόσιες σχέσεις
Όλγα Παυλάτου, Λία Λούντζη
εταλονάζ
Νίκος Κορώνης
μοντάζ αρνητικού
Anna Wich
εκφωνήσεις
Διονύσης Χατζημιχάλης, Αιμίλιος Χειλάκης
φωνητικά
Σαββίνα Γιαννάτου
τραγούδια Καλυψώς
Σοφία Παπάζογλου
σοπράνο
Τζούλια Σουγκλάκου
μπουζούκι
Θανάσης Πολυκανδριώτης
club music
Jazz Attack courtesy of «1 RECORDS»
transfer
Acceleré
ψηφιακή επεξεργασία εικόνας
STEFI FILM
επεξεργασία εικόνας και ήχου
Cinemagic
παραγωγή
STEFI AE
συμπαραγωγοί
ODEON AE
Eλληνικό Kέντρο Kινηματογράφου
Nikos Perakis Filmproduktion

 

© 1997 NIKOS PERAKIS / STEFI FILM / ODEON / GFC

Διάρκεια 96’(25 fps)
EASTMAN Color 35 mm
Dolby SR
Αναλογίες Εικόνας 1.85:1

ΑΦΙΣΕΣ+ΤΑΜΠΛΟ

ΚΑΡΕ+ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΚΗΝΩΝ

ΣΚΗΝΕΣ

MAKING OF

Συνήθως σ΄αυτή τη σελίδα μπαίνει το making-of με μαρτυρίες ηθοποιών και συντελεστών για την μοναδική συνεργασία όλων με όλους και τέτοια, αλλά σκέφτηκα, ότι για τους μανιακούς του κινηματογράφου, ίσως είναι πιο ενδιαφέρον να δούνε τα φτωχά μέσα που είχαμε πριν γίνουν προσιτά τα ψηφιακά εφέ. Ο Πλάτωνας ήθελε ευτυχώς να δοκιμάσει και τεχνικές που είχε μόνο διαβάσει στα βιβλία των κινηματογραφικών οπτικών εφέ. Γιατί οι υπόλοιπες συνθέσεις (composites) που περιγράφω στη σελίδα ΣΚΙΤΣΑ+ΜΟΥΤΖΟΥΡΕΣ έγιναν ψηφιακά για να κινηματογραφηθούν από την οθόνη μιας τηλεόρασης και ήταν τόσο φτωχές σε ανάλυση, όσο το budget μας σε δραχμές. Αυτός ήταν κι ο λόγος που εξάντλησα τις δυνατότητες του υπολογιστή και του εκτυπωτή μου για να κατασκευάσω λίγο-πολύ αληθοφανή έντυπα για τα δευτερόλεπτα που «παίζουν» στην σκηνή. Τα υλικά είναι λίγο χύμα, αλλά προς το τέλος ελπίζω να έχω βρει και το Making-Of που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Ινδαρές.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

TEASERS+TRAILERS+TV SPOTS

VIDEO CLIPS+ΜΟΥΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

SHOOTING BOARDS+ΜΟΥΤΖΟΥΡΕΣ

Η συμπαραγωγός μου STEFI FILM είχε ένα υπολογιστή ο οποίος μπορούσε να επεξεργαστεί και να συνθέσει* εικόνες σε κίνηση. Είχε και τον Λουκά και τον Νίκο, αμφότεροι σπουδαίοι «συνθέτες» εικόνων με τους οποίους ξενυχτούσα συχνά για να τελειώσει ένα διαφημιστικό που θα παιζόταν το πρωί. Είχα μεν τον Κατσούφη παραγωγό, αλλά o HAL –έτσι λεγόταν το μηχάνημα για να θυμίζει τον HAL του Kubrick- δούλευε μέρα νύχτα σε τρεις βάρδιες.

Στην φάση του σεναρίου και της προεργασίας είχα μαζέψει πολλά υλικά, παλιά επίκαιρα, ρεπορτάζ και φωτογραφίες από το 1971, που ο Μάνδρακας θα πρωτοεμφανιζόταν σε μπαλκόνι δίπλα στον Στυλιανό Παττακό, έως το 95 που θα συνόδευε την τρίτη σύζυγο του Καλυψώ στη δεξίωση για την «Αποκατάσταση της Δημοκρατίας» στους προεδρικούς κήπους. Έπρεπε να οργανώσω το υλικό έτσι ώστε το βιογραφικό του Μανδράκα να γίνει σε καμιά δεκαριά νυχτερινές βάρδιες HAL. Το μεγαλύτερο πρόβλημά μου με την τεχνολογία είναι ότι δεν έχω την υπομονή να διαβάσω οδηγίες χρήσης είτε αυτές είναι για την απόψυξη του καταψύκτη ή για την εφαρμογή του Photoshop, γι αυτό πρέπει να έχω χάσει ίσως και τρία χρόνια της ζωής μου ανακαλύπτοντας τις δυνατότητες των μηχανημάτων, πράγμα που όταν συμβαίνει μου δίνει μεγάλη χαρά. Παρόλα αυτά έκατσα κι έφτιαξα σ΄ένα PaintShop ένα shooting board με τα πλάνα στα οποία θα «συνθέταμε»* τους παράλληλους βίους του Μάνδρακα και του ισόβιου μπάτσου Σωκράτη Λιβαδινού και για να ξέρω τι ακριβώς θα γυρίσω με τους ηθοποιούς στο blue ή green screen, αλλά και για να μην με πετάξει έξω ο Κατσούφης. Δεν του είχα εμπιστευθεί ακόμη ότι η μισή ταινία θα περνούσε από τον ΗΑL, γιατί όπου κι αν γύριζε η κάμερα έπαιζε μια τηλεόραση δελτία, trash show, διαφημιστικά, ακόμη και η παρουσίαση συγγραφέων από τον Βασίλη Βασιλικό που γυρίστηκε κι αυτή σε πράσινο φόντο.

Η ίσως πιο δυσοίωνη «σύνθεση» της ταινίας ήταν αυτή του μπαλέτου της Καλυψούς Μάνδρακα πάνω στο κατάστρωμα και τα κανόνια του θρυλικού καταδρομικού Αβέρωφ, όμως αντί η χυδαιότητά της να αποτρέψει, αντιθέτως ενέπνευσε μερικά χρόνια αργότερα νεόπλουτους νεόνυμφους και παραγωγούς πρωινάδικων. De gustibus...

* O κλάδος χρησιμοποιεί τον όρο compositing, για τον οποίο οι επιστήμονές μας βρήκαν το συνθετοποιώ για να μην τους θυμώσουν οι συνθέτες. Αλλά το γλωσσικό πρόβλημα υπάρχει από τότε που εφευρέθηκαν οι πρώτοι synthesizer, από το 1897.

ΔΙΑΦΟΡΑ