2002
104' (25 fps) / 1.85:1

Η ΛΙΖΑ & ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ

I LIZA KE OLI I ALLI /

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:
Νίκος Περάκης
ΣΕΝΑΡΙΟ:
Κατερίνα Μπέη
Η ΛΙΖΑ & ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ poster

Αντί εισαγωγικού σημειώματος ή ενός ανασκοπικού «directors note» –που έπρεπε να γράψω καμιά φορά για πολυεθνικές διαφημιστικές- παραθέτω την απάντησή μου σε γραπτή ερώτηση δημοσιογράφου λίγο πριν την προβολή της ταινίας.


- Πώς σας φάνηκε η αρχική ιδέα να σκηνοθετήσετε μια ταινία που δεν είναι ακριβώς στο στυλ σας, τι σκέψεις κάνατε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων και τώρα που τη βλέπετε ποια είναι η τελική εντύπωσή σας;

- H πρώτη ταινία που γύρισα τo 72 καταπιανόταν με την ολέθρια σχέση ενός «κατεστημένου» νέου της εποχής, και μιας «χειραφετημένης» νέας, πρόδρομο του φεμινισμού… μια πολύ προσωπική ταινία! Πολλές καταστάσεις στην Λίζα μου θύμισαν την «Συντρόφισσα συγκάτοικο», έτσι την έλεγαν, μόνο που τότε κυριαρχούσε η ματιά του προ-γιάπη. Ακριβώς μετά από 30 χρόνια, άλλες συνθήκες ήθε-λαν να γυρίσω ένα δοκίμιο γύρω από το πώς αντιλαμβάνεται μια νεαρή life style victim τον έρωτα και την ευ-τυχία. Η Λίζα μπορεί να ονειροπολεί, αλλά διαθέτει περισσότερο αυτοσαρκασμό και αυτογνωσία από τον διανοού-μενο, πραγματιστή του «Προστάτη Οικογενείας», πράγμα που μ΄ έκανε να την συμπαθήσω περισσότερο… τον χαρα-κτήρα εννοώ. Την πρωταγωνίστρια την αγάπησα για την ευαισθησία της, την ακρίβεια και την αφοσίωσή της στην δουλειά. Με την βοήθεια της «κολλητής» της Κλαίρης που παίζει η Ντορέττα Παπαδημητρίου, άλλο αστέρι, έφτιαξαν ένα συναρπαστικό ανδροβόρο ζευγάρι... Στις σκηνές που οι δυο τους αλληλοεκμυστηρεύονται τα προβλήματά τους ξεχνιόμουν κι άφηνα την κάμερα να τρέχει... Προς το τέλος των γυρισμάτων σκεφτόμουν, ότι είμαι τυχερός που βρίσκομαι στην μετακλιμακτήριο και δεν κινδυνεύω από το σύνδρομο του παρθεναγωγείου, όπου συχνά παρατηρείται σύμπτωση της εμμηνόρροιας των οικότροφων.

Μετά το πρώτο μοντάζ δοκίμασα την ταινία σε μια παρέα φιλενάδων συνομήλικων της Λίζας και σε μερικούς μεμο-νωμένους φίλους μεταξύ 30 και 40. Με καμιά ταινία στο παρελθόν δεν είχα αντιμετωπίσει τόσο θετικές, αλλά αλλοπρόσαλλες αντιδράσεις. Στις κοπέλες την ταύτιση διαδέχθηκε πώρωση και στο τέλος πάλι με γλίτωσε ο σεβασμός στην ηλικία μου. Ένας φίλος κάπνισε 2 πακέτα, ήπιε μισό μπουκάλι ουίσκι κι έφαγε όλα τα νύχια του. Φεύγοντας φοβήθηκα ότι αν βρει την φίλη του στο σπίτι θα την στραγγαλίσει. Τόσο πολύ τον εξόργισε η γυναικεία αμφισβήτηση στην θεώρηση των πραγμάτων. Αφού σκεφτόμουν για punch line: Μια ταινία που συγχωρεί τις γυναίκες και εξαγριώνει τους άνδρες. Ώσπου την είδε κι ένας μάλιστα πρόσφατα χωρισμένος φίλος, ο οποίος μέλωσε στην πολυθρόνα και στο τέλος ρώτησε: Δεν έχει άλλο;

ΥΠΟΘΕΣΗ

H Λίζα είναι ένα παιδί του life style και λειτουργεί ως αντανάκλασή του. Το γεγονός ότι δουλεύει σε γυναικείο περιοδικό και γράφει θέματα σχέσεων και σεξ, δυσχεραίνει περισσότερο την θέση της κι εντείνει την σχιζοφρένειά της αφού αδυνατεί να εφαρμόσει στην πράξη αυτά που έχει αφομοιώσει στην θεωρία. Έτσι τους άντρες που κατά καιρούς ερωτεύεται τους αντιμετωπίζει περίπου όπως την αντιμετωπίζουν εκείνοι: σαν σύμβολα αυτοεπιβεβαίωσης. Μέσα από ένα καταπιεστικό οδηγό συμπεριφοράς από «πρέπει» και «δεν πρέπει», προσπαθεί να παίξει το παιχνίδι των ισορροπιών στις σχέσεις, και να επιλέξει ανάμεσα στον Γιάννη και τον Πάρη με κριτήρια περισσότερο επιφανειακά παρά ουσιαστικά. Στις περιπέτειές της αυτές έχει συνένοχο και συμπαραστάτη την επίσης ατυχήσασα στις σχέσεις της αφελή φίλη της Κλαίρη, που λειτουργεί και σαν εξομολογήτρα της.

ΔΙΑΝΟΜΗ ΡΟΛΩΝ+ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

ΔΙΑΝΟΜΗ

Λίζα
Κατερίνα Μουτσάτσου
Γιάννης
Γιώργος Καραμίχος
Κλαίρη
Ντορέττα Παπαδημητρίου
Πάρις
Αλέξανδρος Παρθένης
Βαγγέλης
Γιώργος Χρανιώτης
Πέτρος
Ρένος Χαραλαμπίδης
ταριχευτής
Αντώνης Καφετζόπουλος
χαρτού
Ελισάβετ Κωσταντινίδου
διευθύντρια σύνταξης
Μαρία Μπακοδήμου
μητέρα Λίζας
Έφη Τσαμποδήμου
πατέρας Λίζας
Ντίνος Αυγουστίδης
ταξιτζού
Σόφη Ζαννίνου
νεαρή επιβάτης ταξί
Μαρία Σολωμού


κατα σειρά εμφάνισης:

αστυνομικός
Δημήτρης Λιόλιος
κομμώτρια
Αλεξάνδρα Ρογαλίδου
Μαριαλένα
Μαρίζα Γεωργίτση
Λουκία
Κατερίνα Σαβράνη
Άντζελα
Δωροθέα Μερκούρη
Στέλλα
Λαμπρινή Μίχου
Σοφία
Γιώτα Τσιμπρικίδου
μπάρμαν
Γιώργος Δουδέσης
ντιτζεϊ
Χριστίνα Μπίθα
ρέιβερ
Χριστίνα Σεήχ
μπαργούμαν
Αρχόντισσα Μαυρακάκη
θαμώνας
Ζήνος Παναγιωτίδης
Ιωάννα
Κάτια Νικολαϊδου
Χριστίνα
Κατερίνα Μπέη
Τζένη
Ιωάννα Μιχελάκου
Δήμητρα
Ελένη Κομίνη
σεξολόγος
Βάνα Ευσταθιάδου
βοηθός σύνταξης
Δανάη Χριστοπούλου
συντάκτριες
Ιωάννα Παναγιωτίδη, Εφη Παπαβασιλείου
γραμματέας
Λία Χαρίτου
Τάκης
Κωσταντίνος Δάνδολος
περιπατητής
Κώστας Γώγος
παρουσιάστρια καιρού
Βάσω Τρανίδου
Χοντρός
Πεπίτο
ρέιβερ
Τζένη Θεωνά
θαμώνας
Greg Morgan
ανθοπώλης
Λεονάρδος Λάμα
φιλενάδες
Γιολάντα Διαμαντή, Αθηνά Μεταλλινού
συντάκτης
Γιώργος Μάρδας
stylist
Ρόη Τσέτση
συντάκτριες
Μαριάννα Βαρδακούλια, Ευγενία Νικολάου, Μαρία Κωστοπούλου, Αγγέλα Τζάσα, Ρούλα Φωτοπούλου
κυβερνοσεξoμανής
Τόλης Παπαθανασίου
ντιλίβερι
Νικόλας Στραβοπόδης
παχουλή επιβάτης
Γιούλη Αγγελή
συνεταίροι κλαμπ
Μάριος Κουτσουρέλης, Εμμανουήλ Κουτσουρέλης
γιάπης
Δημήτρης Αργυρόπουλος
ξυπόλητος
Στέλιος Δαλέζιος
σεξιστής
Ντένης Ηλιάδης
περαστικός
Κώστας Παπαδάκης
Εζμεράλδα
Γιάννης Αγγελάκης
παππούς
Σπύρος Καλογήρου
γιαγιά
Ευαγγελία Σαμιωτάκη
διανομέας ανθοπωλείου
Βασίλης Κασβίκης
γκαρσόνι
Ανδρέας Σεφερλής
παρουσιάστρια
Μπέτυ Μαγγίρα
πελάτισσα
Ντιάνα Καβέτσου
νύφη
Αγγελική Πέτκου
γαμπρός
Χρήστος Χωμενίδης
γαλακτοκόμος
Άκης Δεσποτόπουλος
κυρία Σταματίνα
Τούλα Τζανετάκη
Ποπάκι
Σοφία Παναγιωτίδη
μετρ
Γιάννης Γουβέλης
Μιχάλης
Ραφαέλος Γεωργίτσης
μικρή Λίζα
Χριστίνα Σιδηροπούλου
κομμωτές
Γιώργος Καμπούρης, Ελένη Βλατά, Ντόνα Χατζατριάν

ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

σενάριο
Κατερίνα Μπέη
σκηνοθεσία
Νίκος Περάκης
διεύθυνση φωτογραφίας
Ηλίας Αδάμης
διεύθυνση παραγωγής
Γιώργος Παπαδάτος
σκηνικά
Σοφία Ζούμπερη
κοστούμια
Βάσω Τρανίδου
μοντάζ
Γιώργος Μαυροψαρίδης
μουσική
Δημήτρης Κοντόπουλος
εκτέλεση παραγωγής
Κώστας Λαμπρόπουλος
παραγωγός
Μάνος Κρεζίας
βοηθός σκηνοθέτη
Χρύσα Ψωμαδέλη
casting
Γιάννα Δεληγιάννη
οπτικά εφέ
Νίκος Μούτσελος
διευθυντής πλατό
Γιάννης Χίνος
ήχος
Πάνος Παπαδημητρίου
μιξάζ
Θανάσης Αρβανήτης
hair styling
Χρόνης Τζίμος
makeup
Εύη Ζαφειροπούλου
κάμερα
Γιώργος Μιχελής
steadicam
Μιχάλης Τσιμπερόπουλος
documentation & post coordinator
Έβαν Θεοδοσόπουλος
φωτογράφος πλατό
Νίκος Νικολόπουλος
βοηθός ηχολήπτη
Γιάννης Καρίγιαννης
βοηθός μοντέρ
Αλέξανδρος Σαψωνίδης
script
Μαρία Παρασκευά
ειδικά εφέ
Κωσταντίνος Λαβράνος
κομμώτρια
Εφη Παπαβασιλείου
βοηθός ενδυματολόγου
Ρένα Κοντογιώργου
φροντιστής
Τάκης Γκιόκας
βοηθός σκηνογράφου
Κατερίνα Γεωργαντά
κατασκευαστές
Θάνος Μπαράτας
ηλεκτρολόγος
Νίκος Ασημινιός
βοηθός ηλεκτρολόγου
Βασίλης Κασβίκης
οδηγός
Κώστας Τούμπας
βοηθοί παραγωγής
Χρήστος Πετρόπουλος, Δημήτρης Μπαβέλας
δημόσιες σχέσεις
Γωγώ και Μαίρη Αυγερινοπούλου
γραφισμός
Δήμητρα Παναγιωτοπούλου
catering
ΑLFA Catering
τεχνική εποπτεία
Γιώργος Αργυροηλιόπουλος
DS image composition
Νίκος Μούτσελος
κατασκευές πλατό
Νίκος Μπίκος
επεξεργασία ήχου
Tone Studio
εγγραφή tone
Sound Studio
videο transfer
Cine Pix
φώτα & μακενιστικά
Σ.& Σ. Αλεξάνδρου ΟΕ
τεχνικός εξοπλισμός
CL Productions
σύνθεση, ενορχήστρωση τραγουδιών
Δημήτρης Κοντόπουλος
στίχοι «τo ψέμα»
Νίκος Γρίτσης
τραγούδι
Κώστας Δόξας, Κατερίνα Μουτσάτσου
στίχοι «μείνε μαζί μου»
Μιχάλης Σφίκας
τραγούδι
Ειρήνη Μερκούρη
επιμέλεια παραγωγής
Δημήτρης Κοντόπουλος
διεύθυνση παραγωγής
Γιάννης Δουλάμης
παραγωγή
SONY MUSIC

 

εκτέλεση παραγωγής
CL Productions
παραγωγός
ΟDEON AE
διανομή
ODEON

 

© 2002 ΟDEON SA

Διάρκεια 104’(25 fps)
Dolby Digital
Αναλογίες Εικόνας 1.85:1

ΑΦΙΣΕΣ+ΤΑΜΠΛΟ

ΚΑΡΕ+ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΚΗΝΩΝ

ΣΚΗΝΕΣ

Το πιο χαριτωμένο στοιχείο του σεναρίου για μένα ήταν η αφοπλιστική ειλικρίνεια των εσωτερικών μονολόγων μιας νέας γυναίκας, γιατί τους εξωστρεφείς τους θυμόμουν από τα νιάτα μου. Μια άλλη ενδιαφέρουσα πρόκληση, όχι μόνο για μένα αλλά και για τον Ηλία και την φωτογραφία του, ήταν οι φλασιές κι οι εφιάλτες της Λίζας, γιατί στον πραγματικό κόσμο της Λίζας, δηλαδή στην ντουλάπα της, τα έπιπλα και τους τοίχους της, συνυπήρχαν όλα τα χρώματα ενός ανθοπωλείου, ή μάλλον του δειγματολογίου της KODAK. Υπεύθυνες για την πολυχρωμία που απαιτούσε το σενάριο ήταν η ενδυματολόγος και η σκηνογράφος, η Βάσω και η Σοφία αντίστοιχα, οι οποίες συνεργάσθηκαν στενά με την σεναριογράφο ερήμην του σκηνοθέτη. Ίσως ενδιαφέρει και το γεγονός, ότι δεν άλλαξα ούτε κόμμα –αφού δεν υπήρχαν κεραίες- στους μονολόγους και διαλόγους, πράγμα που κάνω πάντα στις πρόβες με τα δικά μου σενάρια. Επειδή η ΛΙΖΑ είναι και η μόνη μου ταινία που δεν ήμουν συμπαραγωγός, δεν «έκοψα» πριν το γύρισμα ούτε μία σκηνή, αν και είχαμε διαπιστώσει ότι η χρονομέτρηση του σεναρίου έδειχνε επική διάρκεια. Στο τέλος και μετά από πιέσεις των παραγωγών μου, αναγκάστηκα να αποχωριστώ την ομαδική θεραπεία και το διευκρινιστικό σχόλιο της Άντζελας, που ίσως ήταν η καλύτερη, μεγαλύτερη και πιο περιττή σκηνή της ταινίας, προκειμένου να κατεβάσω την διάρκεια* από τα 110 στα 105 λεπτά. Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να δουν κι αυτή την σκηνή μετά από τα σχόλια και τις εκμυστηρεύσεις της Λίζας για την δουλειά και τα γκομενικά της.

*Οι ταινίες στο video προβάλλονται με την ταχύτητα των 25 καρέ το δευτερόλεπτο, ενώ στον κινηματογράφο με 24 καρέ, πράγμα που προσθέτει 4% διάρκεια στην ταινία.

MAKING OF

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

TEASERS+TRAILERS+TV SPOTS

VIDEO CLIPS+ΜΟΥΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

SHOOTING BOARDS+ΜΟΥΤΖΟΥΡΕΣ

ΔΙΑΦΟΡΑ