2005
111’ (25 fps) / 1.85:1

ΣΕΙΡΗΝΕΣ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

SIRINES STO EGEO /

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:
Νίκος Περάκης
ΣΕΝΑΡΙΟ:
Νίκος Περάκης
ΣΕΙΡΗΝΕΣ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ poster

Αν η κρίση των Ιμίων, όπως την παρακολούθησα από τον τύπο και την τηλεόραση, δεν είχε μια τόσο τραγική κατάληξη, το Ελληνοτουρκικό επεισόδιο θα μπορούσε να γίνει μια πολύ αστεία ταινία, εννοείται μόνο με την βοήθεια του στρατού που έχει τα πλοία και τα αεροπλάνα. Αλλά ποτέ δεν είχα τέτοια τύχη και γι’αυτό άρχισα να σκέφτομαι μια πιο μικρή ιστορία. Mετά την ΛΟΥΦΑ κι έχοντας βγει κάμποσες φορές στην τηλεόραση για να προωθήσω την ταινία, με σταματούσαν στο δρόμο άγνωστοι διάφορων ηλικιών που ήθελαν να μου διηγηθούν μια δική τους ιστορία από την θητεία τους στον στρατό, που συνήθως όπως επέμεναν είχε πιο πολύ πλάκα από την ταινία μου. Άλλους άκουγα υπομονετικά, αλλά όταν δεν είχα χρόνο τους έλεγα να μου την γράψουν και να την κατοχυρώσουν πριν μου την στείλουν γιατί η πιάτσα είναι ο κλέψας του κλέψαντος. Δεν μου ήρθε ποτέ χειρόγραφο, αλλά είχα ακούσει αρκετές σουρεαλιστικές και καμπόσες φρικιαστικές ιστορίες από τον Έβρο και τα βραχονήσια του ανατολικού Αιγαίου πριν αρχίσω να γράφω.

Στο τέλος για να είναι αυθεντική κι η καθημερινότητα των τσάτσων στην «Ανωτέρα», ο Ρένος μου οργάνωσε μια βραδιά με συναδέλφους που είχαν υπηρετήσει μαζί στην Κω. Όταν πήγα στην Πόλη να βρω ηθοποιούς η Biket, η Τουρκάλα παραγωγός ή οποία είχε διαβάσει το σενάριο για να οργανώσει το casting, μου μίλησε για μια Τουρκική υπερπαραγωγή με μεγάλη συμμετοχή του στρατού η οποία μάλιστα τέλειωνε με την ταυτόχρονη κατάληψη από ΄Ελληνες και Τούρκους ΟΫΚκάδες μιας ηφαιστειογενούς νησίδας που δημιουργήθηκε ξαφνικά από μεγάλο σεισμό στο βόρειο Αιγαίο. Aν και η Biket με διαβεβαίωσε ότι δεν έχει καμία ομοιότητα με την δικιά μου υπόθεση, μ΄έφαγε η περιέργεια και την είδα. Το ωραίο εύρημα ήταν μια τσόντα προς το τέλος για να δείξει την ετοιμότητα του Τουρκικού Στρατού, που ήταν και ο μεγάλος συμπαραγωγός, αλλά και μια θαυμάσια ευκαιρία να δείξει την υπεροχή του Τούρκου παλικαρά που ζητά από τον δεύτερο και καταϊδρωμένο Έλληνα ανταγωνιστή να του ανάψει το τσιγάρο πριν του χαρίσει την ζωή. 

Γυρίζοντας στην Αθήνα, μέσα στην απέραντή μου αφέλειά έστειλα στον εκπρόσωπο τύπου του τότε πρωθυπουργού και γνωστό δημοσιογράφο την Τουρκική ταινία ζητώντας του να μεσολαβήσει στο ΓΕΣ, μήπως φιλοτιμηθεί να μας δώσει μερικά, έστω σκουριασμένα, G3 ή Μ16 για τους φαντάρους και κανένα αυτόματο G31 για τον λοχία. Φυσικά δεν πήρα ποτέ απάντηση και τελικά τα όπλα της ταινίας ήταν όλα ρέπλικες από πλαστικό και ο υπόλοιπος εξοπλισμός από μάντρες στρατιωτικού scrap. Η μόνη μεταλλική ρέπλικα που βρήκαμε στην αγορά ήταν ένα Kalashnikov και τότε μου’ρθε η ιδέα να το ονομάσω Καλασνικάκι και να το δώσω στον ατίθασο Μίνω Σταυρακομαθιακάκη.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Τα ξημερώματα της 15ης Αυγούστου 2003 η τουρκική θαλαμηγός «Ege güzeli» (Kαλλονή του Αιγαίου) επιχειρεί να αποβιβάσει στην ελληνική βραχονησίδα Πίττα δύο άνδρες και μια εξάχρονη - λαθρομετανάστες και ναυαγούς, τους οποίους περιέσωσε στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Εκτός από τον καπετάνιο και τον ναύτη, του σκάφους επιβαίνουν δυο υποψήφιες και μία τέως εστεμμένη καλλονή, ένας δημοσιογράφος και ένας καμεραμάν του Bodrum TV, του τοπικού καναλιού που διοργανώνει τα ετήσια καλλιστεία της κοσμοπολίτικης πρωτεύουσας της χερσονήσου Bodrum -κάποτε π.Χ, Αλικαρνασσού.

Η εξαμελής φρουρά του φυλακίου ακινητοποιεί το σκάφος και αναμένοντας άνωθεν διαταγές υποχρεώνει το υπόλοιπο πλήρωμα να αποβιβασθεί στην νησίδα. Η χάριν μιας φανταρίστικης παιδιάς και λόγω άλλων δυσμενών συνθηκών επίπονη επικοινωνία με την μονάδα αφενός, η αυθεντικότητα χαρακτήρων των εθνοφυλάκων, τα εμφανή προσόντα των καλλονών, ο πατριωτισμός των συνοδών τους και η απόγνωση των λαθρομεταναστών αφετέρου, περιπλέκουν μια εγκάρδια και συγχρόνως εκρηκτική συνάντηση, η οποία κλιμακώνεται σε μια παρ’ ολίγον σύρραξη μεταξύ των όμορων κρατών, αλλά τελικά συμβάλλει μόνο στην αποδόμηση πολλών στερεοτύπων και προκαταλήψεων.

 

Ανήκω στην γενιά με τους περισσότερους εχθρούς. Από μικρό παιδί είχα μάθει τους εχθρούς της πατρίδας μου. Το πρωί στο δημοτικό, ήταν οι Τούρκοι που έσφαζαν γυναίκες και παιδιά, πριν σφάξουν οι αρματολοί κι οι κλέφτες ολόκληρα ασκέρια από δαύτους. Το απόγεμα όμως παίζαμε «Μικρός Ήρως» κι εγώ είχα διπλό ρόλο: εκτός από τον Σπίθα έπρεπε να υποδύομαι κι ένα Γερμανό σκοπό, τον οποίο κάρφωνε στο λαρύγγι το θρυλικό «παιδί φάντασμα». Στο γυμνάσιο είχαμε πιο πολλούς εχθρούς: τους Βούλγαρους κομιτατζήδες στους βάλτους μας, τους συμμορίτες που τους διώξαμε από την χώρα μετά τους Ναζί, τους Άγγλους αποικιοκράτες στην Κύπρο μας, τους Τούρκους στην Πόλη μας κι όλους τους κομουνιστές που κρυβόντουσαν πίσω από το Σιδηρούν Παραπέτασμα.

Το 62, μετά το γυμνάσιο πήγα στην Γερμανία όπου δούλευα μαζί με όλους τους παραπάνω σ΄ένα εργοστάσιο τρενομηχανών και τανκς στο Νταχάου – εγώ ευτυχώς μόνο για τρεις μήνες. Αλλά και στην Καλών Τεχνών και την Όπερα ο καθηγητής μου ήταν σ΄όλο τον πόλεμο κομματικό μέλος της NSDAP, ενώ πολλοί φοιτητές με τους οποίους ξύναμε τον πάγο από τα πεζοδρόμια στις 4 το πρωί δεν ήταν μόνο Τούρκοι αλλά και κομουνιστές. Το 66 πήγα στο στρατό και το 67 επαναστάτησα με τους συνταγματάρχες και μαντρώσαμε όλους τους εσωτερικούς εχθρούς. Το 69 ξαναγύρισα στην Γερμανία και σοβαρεύτηκα. Τον Ιούνιο του 74 έφτιαχνα κοστούμια για έναν Henry James στον οίκο Berman’s & Nathan’s που ήταν στο Camden Town, την συνοικία των Κυπρίων του Λονδίνου. Εκεί έζησα το δράμα και τους καβγάδες τους από το πραξικόπημα ως την Τουρκική εισβολή, μερικές μέρες μετά. Εκεί άρχισα και να συνειδητοποιώ πόσο δύσκολη είναι η διαχείριση των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων, αλλά και πόσο μεγάλο είναι το έλλειμμα της αυτογνωσίας που μας δέρνει.

Στην ΛΟΥΦΑ, αν και είχα πολλούς χαρακτήρες, δεν κατάφερα να αναιρέσω ούτε το στερεότυπο της συλλογικής αντίστασης κατά της χούντας. Στις ΣΕΙΡΗΝΕΣ θα είχα πολύ λιγότερους φαντάρους απομονωμένους σε ελάχιστο χώρο κι άλλους τόσους εχθρούς: Τούρκους, Κούρδους και Ασιάτες, λαθρέμπορους και λαθρομετανάστες, σκληρούς άνδρες και μοιραίες Οθωμανές, διανοούμενους, μουσουλμάνους και κομουνιστές. Ένας ολόκληρος κόσμος στερεοτύπων, απλωμένων σαν παγίδες σε αμφισβητούμενα από τον «εχθρό» εδάφη και νερά.

Κάπως έτσι προσπάθησα να εξηγήσω τις προθέσεις μου στην επιτροπή σεναρίων και το ΔΣ του ΕΚΚ, όταν μου ζήτησαν να πάω για συνέντευξη. Eκεί είχε επικρατήσει η άποψη, ότι η ταινία θα ήταν δύσκολη για τον μέσο θεατή και προσπάθησα να τους μεταπείσω. Όταν λάβαμε την αρνητική απάντηση του ΕΚΚ απλά θύμωσα, αλλά όταν έμαθα παρασκηνιακά, ότι ο πραγματικός λόγος της απόρριψης δεν ήταν μόνο το «δυσκατάληπτο» αλλά και το «ανθελληνικό» σενάριο, κατάλαβα τι είναι αυτό που ενόχλησε κι ένιωσα αρκετή σιγουριά για να συνεχίσω και να γυρίσω τις ΣΕΙΡΗΝΕΣ.

ΔΙΑΝΟΜΗ ΡΟΛΩΝ+ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

για τον Κωστή

ΔΙΑΝΟΜΗ

Αλέξανδρος Τζιμπιζίδης
Γιάννης Τσιμιτσέλης
Χαράλαμαπος Παρλαβάντζας
Γιώργος Σεϊταρίδης
Διονύσης Καλούρης
Ιωάννης Παπαζήσης
Στέφανος Νάκος
Σωκράτης Πατσίκας
Μανόλις Παπαδάκης
Στέλιος Ξανθουδάκης
Μίνος Σταυρακομαθιακάκης
Ορφέας Αυγουστίδης
Μπακάκος
Βασίλης Χαραλαμπόπουλος
Μαριαλένα Γεωργιάδου
Βίκυ Καγιά
Havva
Tugce Seitaridi
Sevda
Arzu Yanardağ
Kenan
Yetkin Dikinciler
Ξενοφών Μακρής
Ρένος Χαραλαμπίδης
Captain Osman
Metin Belgin
Turgut
Turgay Tanuklu
Haroon Hameed
Ram Saroop
Pinar
Müge Bakircioglou
Noori
Khan Farsana
Cemal Levent
Ahmad Habach
Melih
Nizam Madak
Φαντάρος Ρέιβερ
Δημήτρης Λιακόπουλος
Guendolen
Angela Zeid
Mildred
Laura Carr
Twilla
Alicia Metcalf
Μουχτάρ
Αχμέτ Χατζησουλεϊμάν
Αρχιλοχίας
Κατερίνα Κίσλιλα
Λιβαδάς
Απόστολος Τότσικας
Φαντάρος Καμάκι
Ανθιμος Ανανανιάδης
Καπεταν’Γιάννης
Τάκης Σπυριδάκης
Σαχτούρης ΥΠ.ΕΞ.
Γιάννης Χατζηγιάννης
Καταδρομέας Πίττα
Γιάννης Παναγιώτου
Λοχίας
Αντώνης Χαντζής
Απερχόμενη Φρουρά
Θάνος Χρόνης, Νικόλας Μακρής, Γιάννης Φιλίππου
Ναύτες Αεροπλανοφόρου
Χρήστος Παπαγιαννόπουλος, Παναγιώτης Παπαδόπουλος
Παναγιώτης
Νίκος Καραπάνος
Ταξιτζής
Σταύρος Μήτσης
Γερμανίδες Τουρίστριες
Linda Borutta, Anett Bothe
Στρατονόμος
Μάνος Γούλιας
Hotel Trainee
Dominic Bailey
Σκηνοθέτης
Βασίλης Παναγιώτου
Ηχολήπτης
Στέφανος Χατζηγιακουμής
Εικονολήπτης
Mihalis Svynos
Οδηγός Βαν
Νίκος Ξυπολιτάς
Παρουσιάστρια Ειδήσεων
Κατερίνα Μπέη
Ταγματάργης Γουβέλης
Άρης Μπαφαλούκας
Γκαρσόνα Πρωϊνού
Κυριακή Κονσολάκη, Gordana Ignjatovic
Γκαρσόνι Ζαχαροπλαστείου
Ζήνων Παναγιωτίδης
Γκαρσόνα Καρετέριας
Yonida Cipi
Ντελιβεράς Πιτσαρίας
Δημήτρης Χατζηβογιατζής
Mr O’Doherty
John Raish
Καταδρομέας Λιμάνι
Νίκος Σοφός
Ορνιθολόγοι
Όλγα Λεοντιάδου, Γιώργος Παπαδάτος
Μούτσος
Τζώρτζης Γρηγοράκης

ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

Σενάριο - Σκηνοθεσία
Νίκος Περάκης
Διευθυντής Φωτογραφίας
Γιώργος Αργυροηλιόπουλος
Σκηνογράφος
Όλγα Λεοντιάδου
Ενδυματολόγος
Κατερίνα Μούζουλα
Οργάνωση Παραγωγής
Γιώργος Παπαδάτος
Διευθυντής Παραγωγής
Μιχάλης Καραχάλιος
Παραγωγοί
Μάνος Κρεζίας, Κώστας Λαμπρόπουλος
Associate Producers
Κατερίνα Οικονόμου, Biket Ilhan Belgin
Βοηθός Σκηνοθέτης
Σέργιος Κωνσταντινίδης
Μοντάζ
Γιώργος Μαυροψαρίδης
Μουσική
Δημήτρης Κοντόπουλος
Κάμεραμαν
Claudio Bolivar
Ήχος
Πάνος Παπαδημητρίου
Σχεδιασμός Ήχου
Γιώργος Φασκιώτης
Make-up
Κατερίνα Βαρθαλίτου
Casting
Σωτηρία Μαρίνη
Βοηθός Σκηνοθέτη
Κατερίνα Κίσκιλα, Τζώρτζης Γρηγοράκης, Δάφνη Υψηλάντη, Nihan Belgin, Χρύσα Ζούρντου
Script+Continuity
Άννα Πετρίδου
Βοηθοί Κάμεραμαν
Γιώργος Μπομπολάκης, Άκης Κωνσταντακόπουλος
Steadicam
Μιχάλης Τσιμπερόπουλος
Βοηθός Steadicam
Τάσος Ζερβός
Ηλεκτρολόγος
Τάκης Ατσιδάκος
Βοηθός Ηλεκτρολόγος
Christos Παπαγιαννόπουλος
Φωτογράφος Πλατό
Σύλβια Διαμαντοπούλου
Boom man
Γιάννης Καρίγιαννης
Μοντάζ Ήχου+Video Clip
Θόδωρος Αρμάος
Βοηθός Μοντάζ ΑVID
Ελβίρα Βαρελά
Post Coordinator
Τζώρτζης Γραγοράκης
Διευθυντής Πλατό
Δημήτρης Χατζιβογιατζής
Βοηθός Παραγωγής
Γιώργος Λιναρδάκης, Γιώργος Κακαβελάκης
Βοηθός Ενδυματολόγου
Ιωάννα Μεϊντάνη
Βοηθός Σκηνογράφου
Θοδωρής Λουκέρης
Φροντιστής
Γεράσιμος Καρβούνης
Φροντιστής Πλατό
Dominic Bailey
Βοηθός Κατασκευαστή
Dimitris Totos
Τοιχογραφία
Yiannis Petris
Ζωγράφος σκηνικών
Μιχάλης Λαγουβάρδος
MockUps+μινιατούρες
Κώστας Λαβράνος
Κατασκευές
Νίκος Μπίκος
Γραφιστικές Εφαρμογές
Μανώλης Αγγελάκης
Διαμόρφωση Πρασίνου
Βασίλης Αληγιάννης, Φυτώρια Κουκουτσάκη,Χανιά
Μεταφορές
Μιχάλης Γκούρος

ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΥ

Μεταφορά Διαλόγων στα Κρητικά
Θεμιστοκλής Δακανάλης
Μεταφορά Διαλόγων στα Τουρκικά
Sebnem Χριστακοπούλου
Μεταφορά Διαλόγων στα Αγγλικά
Δάφνη Υψηλάντη

ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ CL PRODUCTIONS

Συντονισμός Γραφείου Παραγωγής
Μαρίνα Στυλιανού
Γραμματέας Παραγωγής
Γεωργία Σαράντη, Έφη Σκρόμπολα
Λογιστήριο παραγωγής
Ροσίνα Παπανικολάου, Σάκης Παπαθανασίου
Δημόσιες Σχέσεις
Ίλια Παπασπύρου

 

Σχεδιασμός Αφίσας
Parade
Web Design
Δανάη Σταματάκη
Making Of
Κώστας Κεφάλας

GRAAL (ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ)

Post Production Supervisοr
Πέπη Ράικου
Συντονιστής Post Production
Καρολίνα Κοσμετάτου
Οπτικά+Ψηφιακά εφέ
Νίκος Παντερής
3D Animation
Γρηγόρης Γλεζάκος, Αντώνης Νικολάου
Color Grading
Μάνος Χαμηλάκης
Γραφικά 2D
Ιπποκράτης Χαλάς
Film Recording
Νίκος Μούτσελος
Μιξάζ ήχου
Γιώργος Φασκιώτης
Χειριστής VTR
Νίκη Μπίζου
Τεχνική Υποστήριξη
Θανάσης Μπουζάνης

VOX STUDIOS (ΕΓΓΡΑΦΗ ΜΟΥΣΙΚΗΣ)

"Πάνω στην Τρέλα μου"

Μουσική
Δημήτρης Κοντόπουλος
Στίχοι
Νίκος Γρίτσης
Τραγούδι
Βανέσα Αδαμοπούλου
Featuring
οι φαντάροι της Πίττας
Ενορχήστρωση
Δημήτρης Κοντόπουλος
Προγραμματισμός+πλήκτρα
Θοδωρής Δαρμάς
Κρητική Λύρα
Γεωργία Νταγάκη
Recorded+Mixed by
Δημήτρης Κοντόπουλος, Άρης Μπίνης

SOUND + PICTURE PROCESSING

Dolby Digital Encoding
Yiorgos Mikroyiannakis
Εξοπλισμός HD
Arktos SA
Εγγραφή Tone
Sound Studio
Εργαστήρια Εικόνας
Cinefilm

 

Παραγωγή
CL Productions
Συμπαραγωγοί
ΟDEON SA, NOVA, GRAAL, ERT, Nikos Perakis
Διανομή
ODEON

 

© 2005 CLPRODUCTIONS / ΟDEON / GRAAL / ERT / NOVA / NIKOS PERAKIS

Διάρκεια 111’(25 fps)
Dolby Digital
Αναλογίες Εικόνας 1.85:1

ΑΦΙΣΕΣ+ΤΑΜΠΛΟ

ΚΑΡΕ+ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΚΗΝΩΝ

ΣΚΗΝΕΣ

MAKING OF

Εκτός από τα λίγα της Κω, τα περισσότερα γυρίσματα δεν έγιναν για ευνόητους λόγους κοντά στα Τουρκικά παράλια αλλά στο ακατοίκητο νησάκι Φονιάς στον νότιο Ευβοϊκό κοντά στα Νέα Στύρα, σ΄ένα ακρωτήρι στην Ανάβυσσο που βαφτίσαμε Καλυψώ λόγω του κοντινού ξενοδοχείου που μας φιλοξένησε, ακόμη και στο δημοτικό της Καισαριανής που γυρίσαμε τα εξωτερικά και εσωτερικά της «Ανωτέρας» Διοίκησης Δωδεκανήσων,για λόγους κόστους φυσικά. Η απουσία του ΕΚΚ, του στρατού και χορηγών μας ανάγκασε να «σπάσουμε» και να «κλέψουμε» τους χώρους όπως σε όλες τις ταινίες μου πριν και μετά τις ΣΕΙΡΗΝΕΣ. Όταν πήγα στο Bodrum, υποτίθεται για ρεπεράζ, υπήρχε ακόμη και μία ελπίδα να βρεθεί μια συμπαραγωγή με την Τουρκία. Ευτυχώς έβγαλα κι εκεί αρκετές φωτογραφίες και βίντεο και τα Τούρκικα τηλεοπτικά ρεπορτάζ έγιναν όλα με την δοκιμασμένη τεχνική του chroma key όπως και το αμερικάνικο αεροπλανοφόρο που αγκυροβόλησε ξαφνικά μπροστά στην Πίττα. Ίσως ήταν οι αντιξοότητες που έκαναν όλους μας, ηθοποιούς, συνεργάτες και φίλους να δουλέψουν ακούραστα και με πολύ κέφι.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

VIDEO CLIPS+ΜΟΥΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Την Παρασκευή την 1η Ιουνίου 2005 κατεβήκαμε όλοι στο ακρωτήρι Καλυψώ γιατί έπρεπε να κάνουμε πολλές δουλειές: να επισκεφθούμε τον βασικό χώρο με τους ηθοποιούς, να τους κάνουμε πρόβα τις στολές και τις εξαρτύσεις, μερικές ασκήσεις ακριβείας με τα όπλα τους, να γυρίσουμε πλάνα για το video clip και να βγάλουμε μερικές φωτογραφίες για μια συνέντευξη τύπου. Αρκετό πρόγραμμα για μια μέρα. Το σχέδιο για το κλιπ ήταν να γυρίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα πλάνα σε διαφορετικούς χώρους και καταστάσεις. Το γύρισμα του κλιπ θα γινόταν ο εφιάλτης των ηθοποιών, που έβλεπαν μετά το γύρισμα να βγαίνει από το κουτί του το ghetto blaster με το playback του «Πάνω στην τρέλα μου». Φυσικά κάθε φορά λέγαμε ολόκληρο το τραγούδι για να’χουμε μπόλικο υλικό στο μοντάζ.

SHOOTING BOARDS+ΜΟΥΤΖΟΥΡΕΣ

ΔΙΑΦΟΡΑ