2017
110' / 2.35:1

SUCCESS STORY

/

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:
Νίκος Περάκης
ΣΕΝΑΡΙΟ:
Κατερίνα Μπέη
SUCCESS STORY poster

Nομίζω ότι ήταν αρχές Σεπτεμβρίου του 2014, όταν είδα με την Κατερίνα Μπέη –στο εξής Katbei- το GONE GIRL του David Fincher. Βγαίνοντας από την OΠΕΡΑ σχολίαζε ενθουσιασμένη την ταινία και στο τέλος αναρωτήθηκε γιατί δεν κάνουμε κι εμείς κάτι θριλεροειδές. Της είπα να κάτσει και να γράψει ένα και της υποσχέθηκα ότι αν το σενάριο είναι καλό θα το γυρίσω.

Δυο μήνες αργότερα το 1o draft ήταν έτοιμο. Έκανα μερικές παρατηρήσεις για το ως τότε χρονολόγιο της κρίσης μιας και η ιστορία άρχιζε τον Σεπτέμβριο 2007 και τέλειωνε αναγκαστικά τον χειμώνα του 2014. Της πρότεινα επίσης μερικούς πιο «κινηματογραφικούς» χώρους και πρακτικές ιδέες για να κατέβει το κόστος.

H γειτόνισσα και δικηγόρος που διαβάζει πρώτη τα βιβλία και τα σενάρια της Κatbei το βάφτισε SUCCESS STORY.

Αρχές Ιανουαρίου του 2016 ο Κώστας Λαμπρόπουλος έστειλε τις προτάσεις συμπαραγωγής με το σενάριο στους «συστημικούς» συμπαραγωγούς ΕΚΚ, ΕΡΤ και την COSMOTE.

Παράλληλα ο Tom Sears μετέφρασε το 3o draft στα αγγλικά και το έστειλα σε τρείς Γερμανούς παραγωγούς με τους οποίους είχα δουλέψει στο παρελθόν και θα συναντούσα αρχές Φεβρουαρίου στην BERLINALE. To Greek Weird Wave δεν είχε εξαντληθεί ακόμη και γι αυτό κανένας τους δεν περίμενε από την Ελλάδα -ούτε κι από ‘μένα- μια θριλλεροειδή ιλαροτραγωδία. Μερικούς μήνες αργότερα ο ΟΤΕ μας ανακοίνωσε ότι θα συμπαράγει πλέον μόνο ιστορικής θεματολογίας ντοκιμαντέρ. Περιμέναμε ως τις αρχές Νοεμβρίου του 2016 για να αποφασίσει –ευτυχώς θετικά- το ΕΚΚ και ως το τέλος του μήνα για να μας καλέσει η ΕΡΤ στην συνέντευξη τύπου όπου η -τρίτη νομίζω- νέα διοίκηση θα ανακοίνωνε τις συμπαραγωγές της, μεταξύ πολλών άλλων και του SUCCESS STORY.

Τον χειμώνα του 2016, όπως ήταν το χρονοδιάγραμμα και στις προτάσεις συμπαραγωγής ξεκίνησε η Κatbei να ψάχνει και να προσεγγίζει ηθοποιούς και μετά τις γιορτές άρχισε η προετοιμασία και στους άλλους, πιο δαπανηρούς τομείς της παραγωγής, με σκοπό να ξεκινήσουν τα γυρίσματα τον Μάιο. Σύντομα όμως αναγκαστήκαμε να αναβάλλουμε για τρεις εβδομάδες το γύρισμα γιατί ακόμη δεν είχε υπογραφεί κανένα συμφωνητικό συμπαραγωγής. Γνωρίζαμε ότι λεφτά δεν υπάρχουν και για αυτό ο προϋπολογισμός ήταν από την αρχή πολύ χαμηλός. Είχε ολοκληρωθεί η διανομή των ρόλων και αρχίσαμε πρόβες στους χώρους και δρόμους που θα γυρίζαμε, ελπίζοντας ότι οι υπογραφές ήταν θέμα μερικών ημερών, το πολύ δύο εβδομάδων. Από τις εφημερίδες μαθαίναμε ότι τα προβλήματα δεν ήταν οικονομικά, αλλά διοικητικά, όπως παραιτήσεις μελών επιτροπών και διοικητικών συμβουλίων, αλλαγές διευθυντών, παραιτήσεις προέδρων: οι συνηθισμένες δυσλειτουργίες των δημοσίων φορέων. Πέρασαν ακόμη τρεις εβδομάδες και πήραμε την παραλίγο μοιραία απόφαση να ξεκινήσουμε το γύρισμα στις 22 Μαΐου χωρίς να περιμένουμε συμβάσεις, γιατί αν καθυστερούσαμε κι άλλο, θα μπαίναμε με τα γυρίσματα στον Αύγουστο.

Τελικά μόνο δύο υπογραφές «έπεσαν», κι αυτές μετά τα γυρίσματα της ταινίας -περί τα μέσα Ιουλίου- ενώ για την πρώτη δόση των συμμετοχών περιμέναμε ως τις αρχές Σεπτεμβρίου, όταν τέλειωνε το μοντάζ. Αν αναλογιστεί κανείς ότι τα δύο τρίτα της χρηματοδότησης είναι απαραίτητα για να ολοκληρωθεί το γύρισμα καταλαβαίνει ότι η ταινία γυρίστηκε μόνο λόγω της καλής πίστης που χαίρει ο Λαμπρόπουλος στην κινηματογραφική πιάτσα.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Ο Παναγής Πάνδωρας, ένας γοητευτικός, ευκατάστατος κι αδίστακτος ψυχίατρος με πολιτικές φιλοδοξίες, ερωτεύεται παράφορα την όμορφή Τζορτζίνα, μια επίδοξη ηθοποιό που είναι αποφασισμένη να εγκαταλείψει τους υπερχρεωμένους γονείς της και τα μικροαστικά τους αδιέξοδα. Το ζευγάρι παντρεύεται, όμως η Τζορτζίνα στην απέλπιδα προσπάθεια της να ταιριάξει με τον κόσμο του Παναγή, απαρνιέται τον εαυτό της, μέχρι που συνειδητοποιεί πως τίποτε στον γάμο της δεν είναι όπως το είχε φανταστεί. Μια δύσκολη εγκυμοσύνη σε συνδυασμό με τα δημιουργικά της αδιέξοδα, αρχίζουν να την μεταμορφώνουν.

Οι διαφορές του ζευγαριού εντείνονται, όταν ο Παναγής απαιτεί από τη Τζορτζίνα, να στηρίξει την ανάμειξή του στην πολιτική.

Τα πράγματα παίρνουν κρίσιμη τροπή όταν ο πατέρας του Παναγή αυτοκτονεί και η περιουσία της οικογένειας απειλείται. Την θέση του θαυμασμού, της έλξης και του πάθους, παίρνουν η απογοήτευση, η απομόνωση και ο ανταγωνισμός. Έτσι το μίσος και κι η εκδικητικότητα γίνονται τα κυρίαρχα πάθη τους και τροφοδοτούν τις διαφορετικές τους φιλοδοξίες ώστε να πετύχουν με κάθε κόστος. Τελικά θα καταφύγουν στα άκρα για να επιβιώσουν.

 

Οι χαρακτήρες της ταινίας

Παναγής Πάνδωρας PhD, 45, ψυχίατρος και συγγραφέας, διευθυντής νευρολογικής κλινικής και επίδοξος πολιτευτής, συν όλα τ' άλλα δαιμονικά έξυπνος, χαρισματικός αλαζόνας, χειριστικός και κακομαθημένος. Ο πατέρας του Λάμπρος, μεγαλοεκδότης, επιχειρηματίας και βασικός μέτοχος ιδιωτικού καναλιού, έστειλε τον γιο του να σπουδάσει στην Αμερική, όπου γνώρισε την συμφοιτήτρια και πρώτη του σύζυγο Κάρεν.

Τζορτζίνα Tσελέπη, 23, κόρη μουσικού, πρώην ροκά και κομμώτριας που με την κρίση καταστράφηκαν οικονομικά. Απόφοιτος του της Σχολής του Εθνικού, ερωμένη-βιτρίνα ενός γκέι υφυπουργού αθλητισμού και ιέρεια κατά την αφή της φλόγας για τους Ολυμπιακούς του 2008. Ξεκινάει με μεγάλες επαγγελματικές προσδοκίες, αλλά βιώνοντας την στυγνή πραγματικότητα, εναποθέτει τις ελπίδες της σε έναν "καλό γάμο" με τον Παναγή. Έξυπνη, ετοιμόλογη και μοιραία, ακροβατεί ανάμεσα στις φιλοδοξίες της και τις συνθήκες που την προσγειώνουν απότομα.

Sarah Rosemund 40, πρώτη σύζυγος του Παναγή Πάνδωρα, συμφοιτήτριά του στο Γέηλ και μαζί του από τα φοιτητικά τους χρόνια. Έχει αφήσει την καριέρα της πίσω και μετακόμισε με τον Παναγή στην Ελλάδα αρκούμενη στον ρόλο της συζύγου.

Βασιλική Καβάγια, 26, κόρη μικροαστών με φούρνο στα Μεσόγεια, απόφοιτος κι αυτή του Εθνικού και συγκάτοικος της Τζορτζίνας. Είναι φιλόδοξη κι αδίστακτη, πανούργα όσο κι ανταγωνιστική. Η ομορφιά, η καπατσοσύνη, το χιούμορ και η τσαχπινιά της είναι μόνο μερικά, από τα «ταλέντα» που επιστρατεύει προκειμένου να ξεφύγει από την μοίρα της.

Eρρίκος (Ρίκο) Βόιτσεκ, 45, αμερικανοσπουδαγμένος ποινικολόγος, δικηγόρος και διασκεδαστής του Πάνδωρα. Πομπώδης κι υπερβολικός, γίνεται συχνά γελοίος με τις μεγαλοστομίες και τις κοσμικότητές του. Του αρέσει η μεγάλη ζωή και κάνει το παν για να συναναστρέφεται πλούσιους, ακολουθώντας όσο αντέχει το αντίστοιχο life style.

Βαλέρια Τζούμπα, 25, Μις Ελλάς 2005, αλβανικής καταγωγής και ελληνικής παιδείας. Επίσημη αγαπημένη και προμηθεύτρια ουσιών του Βόιτσεκ, τον οποίο επιδιώκει να παντρευτεί. Του είναι ευγνώμων, επειδή την αθώωσε από κατηγορίες διακίνησης ναρκωτικών και μια υπόθεση ξεκαθαρίσματος λογαριασμών, η οποία της στοίχισε ένα διαμπερές τραύμα στο γόνατο και την αναγκάζει να κυκλοφορεί με νάρθηκα χιαστών τριών σημείων και μπαστούνι.

Ιάσων Σολωμός, 45, γείτονας του Παναγή και παιδικός του φίλος, απόφοιτος κολεγίου και νεόπλουτος εισαγωγέας. «Καμένος» από το αλκοόλ, δεν παίρνει τίποτα και κανέναν στα σοβαρά ενώ συχνά τα σχόλιά του είναι από επηρμένα γίνονται χυδαία.

Δανάη Βουρλιά-Σολωμού, 35, κόρη εφοπλιστικής οικογένειας και σύζυγος του Ιάσονα. Ασχολείται μετά μανίας με διαλογισμούς και ρέικι και δεν επικοινωνεί απόλυτα με το περιβάλλον, ούτε βέβαια με τον σύζυγό της.

Μάρκος Τσελέπης, 57, πατέρας της Τζορτζίνας, εν ενεργεία μουσικός της ροκ και επίδοξος καλλιεργητής σαλιγκαριών. Μετά την σφράγιση του κομμωτηρίου της γυναίκας του Ελένης, επιστρέφουν στο δυάρι που είχαν παραχωρήσει στην κόρη τους και την συμφοιτήτριά της Βασιλική

Ελένη Τσελέπη 45, μητέρα της Τζορτζίνας, κομμώτρια και χίπισσα. Απολύτως, αφοσιωμένη στην «υπηρεσία» του συζύγου της Μάρκου. Φιλότιμη και υπερπροστατευτική, γίνεται συχνά «σάκος του μποξ» από τους δικούς της, καθώς ικανοποιεί αγόγγυστα τις επιθυμίες τους.

Τόλης, 45, έμπειρος σωματοφύλακας στην υπηρεσία του Πάνδωρα. Πρώην ΟΥΚας, και μπράβος σε νυχτερινά κλαμπ, έχει αφήσει τη νύχτα πίσω του κι έχει αφοσιωθεί ψυχή τε και σώματι στο αφεντικό του. Λίγο άβουλος και ελάχιστα ομιλητικός αλλά φιλότιμος και πιστό σκυλί.

Τζίμης, 28, ομορφόπαιδο, μονοκόμματος και αφελής με άγνοια κινδύνου. Σωματοφύλακας κι αυτός του Πάνδωρα, ο οποίος τον «δανείζει» στη Τζορτζίνα για να την "προσέχει".

Λάμπρος Πάνδωρας, πατέρας του Παναγή, μεγαλοεκδότης. Έξυπνος, αλλά και ματαιόδοξος, αυτοδημιούργητος και προικοθήρας, δείχνει αήττητος όμως στο τέλος η κρίση τον λυγίζει.

Ρόη Πάνδωρα, μητέρα του Παναγή. Αστή και φευγάτη. Ο σύζυγός της Λάμπρος την κλείνει στη ψυχιατρική κλινική για να βάλει πιο εύκολα χέρι στην περιουσία της. Όταν το σκάει προσπαθεί να προειδοποιήσει τη νύφη της για την μοίρα που την περιμένει.

Γεννάδιος (Gennadi Archvadze), 33, Γεωργιανός «εκτελεστής». Τον προσλαμβάνει η Τζορτζίνα κι ο Τζίμης για να δολοφονήσουν τον Πάνδωρα, αλλά εκείνος, τους πουλάει. Καρφώνει στον Πάνδωρα το σχέδιο εξόντωσής του, επειδή εποφθαλμιά την θέση του σωματοφύλακά του, καθώς έχει βαρεθεί τις δουλειές της νύχτας.

Glenda Suri, 29, γεννήθηκε στο Birmingham, σπούδασε παιδιατρική-παιδοκομία στο Βath, Sumerset και στην συνέχεια εργάσθηκε δύο χρόνια σε Άγγλο συνάδελφο του Πάνδωρα στο Παρίσι. Η Τζορτζίνα την άκουσε να αποκαλεί την κόρη της attention freak.

Λαμπρορόη Πάνδωρα, 4, κόρη της Τζορτζίνας Τσελέπη και του Παναγή Πάνδωρα, o οποίος διέγνωσε εθισμό στην αναζήτηση προσοχής και δράματος.

ΔΙΑΝΟΜΗ ΡΟΛΩΝ+ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

ΑΦΙΣΕΣ+ΤΑΜΠΛΟ

Στο παρελθόν ανακατευόμουν στο δημιουργικό κομμάτι της διαφήμισης και της διανομής: Αφίσες, επιλογή φωτογραφιών, λογοτύπων, τρέιλερ κλπ. Αυτή τη φορά το δημιουργικό της Odeon ενθουσιασμένο με την ταινία με έπεισε, ότι τα –δωρεάν- κοινωνικά δίκτυα, ήταν το ιδανικό μέσο για την προώθηση της ταινίας. Δεν είχαμε κι άλλες επιλογές μιας και δεν υπήρχε budget ούτε για τηλεοπτική διαφήμιση ούτε για αφισοκόλληση. Έτσι ανέλαβα μόνο την «σκηνοθεσία» των ηθοποιών για την φωτογράφιση της αφίσας και την επιμέλεια των τρέιλερ. Η ταινία απέκτησε website , Facebook, Instagram και blog, αλλά δεν βρέθηκε ο blogger που θα έκανε την δουλειά. Το μόνο παρήγορο ήταν ότι η ταινία άρεσε στο κοινό των δοκιμαστικών προβολών και οι γνώστες της αγοράς αναρωτιόταν μόνο, αν ο αριθμός των θεατών θα είναι πάνω ή κάτω από μισό εκατομμύριο.

Ζούσαμε φαίνεται κι εμείς μια αυταπάτη -ίσως και λόγω της ιογενούς επιδημικής βουλησιαρχίας, συνώνυμα του βάιραλ βολονταρισμού, που έχω βαρεθεί ν΄ ακούω από τότε που μαστίζει ένα μεγάλο ποσοστό του ενεργού πληθυσμού.

Μερικές μέρες μετά την λαμπρή πρεμιέρα στο Παλλάς η ταινία βγήκε στους κινηματογράφους. Θα έλεγα ότι η ταινία πήγε άκλαυτη, καθώς συναντούσα ακόμα μήνες μετά την προβολή της φίλους και γνωστούς, ακόμη και εθελοντές πού έπαιξαν, οι οποίοι με ρωτούσαν «πότε βγαίνουμε;»

Οι χρήστες των δικτύων έμαθαν για την ταινία, αλλά δεν κατάλαβαν ότι ήδη παίζεται στις αίθουσες. Την πρώτη μέρα στο blog κάποιος ρώτησε: «Ρε μαλάκες, την έχει κατεβάσει κανένας;»

ΚΑΡΕ+ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΚΗΝΩΝ

ΣΚΗΝΕΣ

MAKING OF

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

TEASERS+TRAILERS+TV SPOTS

VIDEO CLIPS+ΜΟΥΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

SHOOTING BOARDS+ΜΟΥΤΖΟΥΡΕΣ

ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ

Εκτός από μια αναμνηστική φωτογραφία του δημάρχου Αθηναίων κυρίου Καμίνη με ηθοποιούς και συνεργάτες της ταινίας, δεν βρήκα πολλά αξιομνημόνευτα παραλειπόμενα. Από την άλλη δεν ήξερα σε ποια υποσελίδα να βάλω ένα κεφάλαιο από το μυθιστόρημα και μερικές σκηνές από το σενάριο της Κατερίνας Μπέη, τα οποία κυκλοφόρησαν μερικές μέρες πριν την πρεμιέρα της ταινίας από τις εκδόσεις Σαββάλας. Κι αυτό γιατί για να γίνει μια υποσελίδα ΣΕΝΑΡΙΟ και ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ θα έπρεπε να αλλάξουμε όλη την δομή της ιστοσελίδας. Έτσι μου το εξήγησαν τουλάχιστον...
Το μυθιστόρημα: Εισαγωγή και πρώτο κεφάλαιο
Το σενάριο: Σκηνές 1-9

Κατά τα άλλα επέλεξα μερικά από τα «νεωτεριστικά» ρεπορτάζ του VOX TV, ενός από τον όμιλο Πάνδωρα ελεγχόμενου καναλιού, τα οποία ανεβάσαμε στο διαδίκτυο για να πληροφορηθεί η σινεφίλ κοινότητα την έξοδο της ταινίας στις αίθουσες. Κατόπιν εορτής κατέληξα στο συμπέρασμα, ότι ο αυτοσαρκασμός στα κοινωνικά δίκτυα, χωρίς παράλληλη προώθηση από το κατ΄ έξοχή μέσο διαφήμισης, που στην Ελλάδα της κρίσης εξακολουθεί να είναι η τηλεόραση, προδίδει μάλλον την χαμηλή ανταγωνιστικότητα του προϊόντος, όταν μάλιστα ο μέσος social media freak θα προτιμήσει να δει ένα υπερθέαμα με υπερήρωες στη μεγάλη οθόνη.