1994
53’(25 fps)

ΠΟΛΙΣ

POLIS /

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:
Νίκος Περάκης
ΣΕΝΑΡΙΟ:
Νίκος Περάκης
ΠΟΛΙΣ poster

Το ΠΟΛΙΣ είναι το πρώτο και τελευταίο ντοκιμαντέρ που γύρισα και δεν ήταν καν δική μου ιδέα, αλλά του Patrick Hörl και της Βαυαρικής Τηλεόρασης που είχε προγραμματίσει μια σειρά 26 ταινιών υπό τον τίτλο «Schauplätze der Weltkulturen», δηλαδή ελεύθερα «Χώροι ή θέατρα του διεθνούς πολιτισμού». Η πρωτοτυπία του εγχειρήματος, που θα το έκανε διαφορετικό από δεκάδες άλλες ταξιδιωτικές ή αρχαιολογικές σειρές, ήταν οι αυτόχθονες συγγραφείς και σκηνοθέτες που θα γύριζαν πολύ προσωπικές ταινίες για τον πολιτισμό της πόλης ή της πατρίδας τους. Η σύνταξη είχε ήδη εξασφαλίσει την συνεργασία μιας Γερμανογιαπωνέζας σκηνοθέτισσας για το Κυότο-και ο πολιτισμός τού Ζεν- ενός Αιγυπτίου για την Αίγυπτο -και την κοιλάδα τού Νείλου- κι ενός Μεξικανού για το Teotihuacan-Πόλη των Θεών. Πέρα απ’ αυτή την πρωτοτυπία οι ταινίες θα γυριζόταν σε αρνητικό φιλμ 35 χιλ. προκειμένου η τελική εικόνα να έχει την υψηλή ανάλυση των νέων τότε οθονών HD. Γι’αυτό θα ήμουν υποχρεωμένος να γυρίσω με την νέα κάμερα ARRI 535B, ή οποία κωδικοποιούσε ψηφιακά το αρνητικό για την μεταφορά του –χωρίς να κοπεί- στο video.

Η ιδέα μου άρεσε, άλλη πρόταση για δουλειά –εκτός διαφημιστικών- δεν θα είχα, οι ελληνικές ταινίες καταποντιζόταν στις αίθουσες ενώ το home video είχε γίνει η χαρά της όλης της οικογένειας κι εγώ ήθελα να βρίσκομαι στην Αθήνα για δικούς μου πιο σοβαρούς λόγους. Αντί για treatment που μου ζητήθηκε να γράψω, κατέβηκα στην Αθήνα κι έγραψα απευθείας ένα λεπτομερέστατο σενάριο με κείμενα και φωτογραφίες των χώρων και των προσώπων που θα είχα στην ταινία κι αυτό γιατί το treatment σηκώνει πολλή κουβέντα κι επειδή θα ήμουν ο πρώτος που θα γύριζα φοβήθηκα μην γίνω και ο «πιλότος» της σειράς. Η αρχισυνταξία του καναλιού διάβασε και αποφάνθηκε θετικά χωρίς καμία παρατήρηση, ενώ ο προΰπολογισμός μου που είχα επισυνάψει χρειάστηκε πολλή διαπραγμάτευση και περικοπές. Τελικά υπέγραψα 30 σελίδες συμφωνητικά –σεναρίου, σκηνοθεσίας, παραγωγής- κι ένα προϋπολογισμό των 27 και επέστρεψα στην Αθήνα. Την λειψή χρηματοδότηση την αντιμετώπισα με την βοήθεια της STEFI Film και ένα πακέτο υπηρεσιών προσωπικού και εξοπλισμού σε τιμή κόστους. Όταν έστειλα το πρώτο μοντάζ στο Μόναχο οι εντολείς μου διαπίστωσαν ότι δεν είχα καμία αναφορά στην σωκρατική διαλεκτική κι εγώ κατάλαβα ότι η ιδιαιτερότητα της σειράς που ήταν η υποκειμενική ματιά των αυτοχθόνων δημιουργών είχε «προσγειωθεί» στις ανάγκες της τηλεοπτικής αγοράς και του μέσου θεατή που ο γερμανικός ανθρωπισμός τον θέλει να πιστεύει ότι ο Σωκράτης πήρε το κώνειο από υπέρμετρη δημοκρατική ευαισθησία. Ευτυχώς οι συντάκτες μου συμβιβάστηκαν με μια συμπληρωματική σκηνή μ΄ένα μετασωκρατικό άστεγο που κατεβάζει τον μαθητή του στην βαθιά τρύπα του σταθμού της Πανεπιστημίου για να τον διδάξει σωκρατική διαλεκτική την πλατωνική αλληγορία του σπηλαίου. Τους υπόλοιπους χώρους πολιτισμού τους γύρισαν αυτόχθονες συντάκτες και σκηνοθέτες της Βαυαρικής τηλεόρασης.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Το ντοκιμαντέρ ΠΟΛΙΣ δεν έχει άλλη υπόθεση από το πέρασμα μιας μέρας στην πόλη. Πίστεψα στο αρχικό concept της σειράς και προσπάθησα να γυρίσω ένα περίπατο στους χώρους που λειτουργούσε η Αθηναϊκή δημοκρατία και σύντομες συναντήσεις με ενδιαφέροντες ανθρώπους σε λίγο ή πολύ αξιοθέατα που θα έδειχνα και σ’ένα αλλοδαπό φίλο. Η μέρα αρχίζει με μια ιπτάμενη ρεπόρτερ που δίνει στους οδηγούς πληροφορίες για την πρωινή κίνηση στους δρόμους και τελειώνει με φανφάρες και τoν στομφώδη επίλογο του θεάματος «Ήχος και φως» στον λόφο της Πνύκας.

ΔΙΑΝΟΜΗ ΡΟΛΩΝ+ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ (κατά σειρά εμφάνισης)

Ηρώ Καρυοφύλλη
 
Μανόλης Κορρές
 
Γιάννις Αρμπιλιάς
 
Jules Dassin
 
Διονύσης Φωτόπουλος
 
Σταύρος Τουφεξής
 
Tapa Sountana
 
Κάτια Γέρου
 
Γιώργος Κοτανίδης
 
Άννα Μανδυλαρά
 
Elisabeth Ascoli
 
Christiana Luke
 
William Stead
 
Όλγα Ζαχαριάδου
 
Αυγή Προυλάκη
 
Μανόλης Ρασούλης
 
Διονύσης Ευθυμιόπουλος
 
Διονύσης Σαββόπουλος
 

ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

σενάριο, σκηνοθεσία, παραγωγή
Νίκος Περάκης
παραγωγός BR
Patrick Hörl
διευθυντής σύνταξης
Walter Flemmer
διευθυντής φωτογραφίας
Τάκης Ζερβουλάκος
μοντάζ
Γιώργος Μαυροψαρίδης
μουσική
Νίκος Μαμαγκάκης
διευθυντής παραγωγής
Φώτης Θωμάς, Aπόστολος Ιωαννίδης
βοηθοί σκηνοθέτη
Νίκος Σκουλίδας, Sabine Moser, Ιωάννα Καλλιστράτου
κάμεραμεν
Γιώργος Πανουσόπουλος, Γιάννης Bαλέρας, Ιωάννα Σκυφτού
βοηθός διευθυντή φωτογραφίας
Στέφανος Ευθυμιάδης
βοηθός καμεραμάν
Διονύσης Ευθυμιόπουλος, Σπύρος Παπατριανταφύλλου, Χρήστος Καραμάνης, Μιχάλης Ζόργιας
steadycam
Πλάτων Ανδρονίδης, Μαριαλένα Ξανθού
μακενίστες
Κώστας Καγιούλης, Πάνος Κουρκούτης
ηλεκτρολόγοι
Γιάννης Σωτηρίου, Χρήστος Καραμάνης, Σταύρος Πιετρουτσάκος, Γιάννης Χατζτϊωάννου, Θανάσης Τσέγκας
σκηνογραφία
Βανέσσα Ζουγανέλη
ηχολήπτες
Νίκος Μπαρουξής, Μαρίνος Αθανασόπουλος, George Kidson
μίξη
Sigbert Stark
makeup
Katharina Hensel
διευθυντής post production
Roland Weese
γραμματέας παραγωγής
Λίλη Τρανταφύλλου
βοηθός παραγωγής
Χριστόφορος Μπούρας
οδηγός
Γιώργος Βακαλιαρέλης
εργαστήρια εμφάνισης αρνητικού
CINEMAGIC
υπηρεσίες παραγωγής
STEFI, Cine & TV Productions Athens

 

παραγωγή
Nikos Perakis Filmproduktion München
για τον Bayerischer Rundfunk München

 

© 1979 N.PERAKIS/ΒR

Διάρκεια 53’(25 fps)
EASTMAN Color 35mm
Dolby Surround

ΚΑΡΕ+ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΚΗΝΩΝ

ΣΚΗΝΕΣ

Μόλις τελειώσω με το ανέβασμα των υλικών του ιστότοπου θα ασχοληθώ με τους υποτιτλισμούς π.χ. του Jules Dassin. Προς το παρόν παραθέτω ένα χορικό από την Αντιγόνη στα αρχαία, λόγω της ασυνήθιστης για τ΄αυτιά μας προφοράς.

Το κείμενο που έγραψα για την γερμανική εκφώνηση λέει ότι: Στο θέατρο του Ηρώδου του Αττικού, η Κάτια Γέρου αποπειράται να απαγγείλει ένα χορικό άσμα της Αντιγόνης του Σοφοκλή στα αρχαία Ελληνικά. Και ενώ Έλληνες φιλόλογοι ακόμη τσακώνονται για την πιθανή προφορά, φημισμένοι ποιητές όπως ο Hölderlin έκαναν θαυμάσιες μεταφράσεις.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

SHOOTING BOARDS+ΜΟΥΤΖΟΥΡΕΣ

Και τότε που ετοιμαζόμουν να γυρίσω το ΠΟΛΙΣ, με προβλημάτιζε ο ορισμός του ντοκυμαντέρ –έτσι το γράφαμε-, αλλά και τώρα που μόλις είδα μια ντουζίνα ταινίες τεκμηρίωσης υποψήφιες για τα βραβεία της Ακαδημίας Κινηματογράφου. Ευτυχώς που το είδος περιλαμβάνει και docu-fiction ή docu-drama και δεν μοιάζουν όλες με τηλεοπτικά ρεπορτάζ και έρευνες.

Κι αυτή τη φορά, αλλά για καθαρά λόγους οργάνωσης και οικονομίας χρόνου, έκανα τις μουτζούρες μου, ιδιαίτερα για μερικούς αχανείς ή αρχαιολογικούς χώρους.

ΔΙΑΦΟΡΑ